MUSTANG
o filmu
Začetek poletja v obmorski vasici na severu Turčije. Lale in njene štiri sestre se na poti iz šole zaigrajo s skupino fantov. Nedolžna igra v očeh vaških varuhov morale hitro preraste v spolni škandal. Babica in stric, osramočena skrbnika deklet, se namenita radoživim upornicam pristriči peruti, družinski dom postaja iz dneva v dan bolj podoben zaporu, šolsko delo zamenjajo učne ure iz gospodinjstva, začne se dogovarjanje porok. Toda v sestrah tli neustavljiva sla po svobodi in vsaka na svoj način se borijo proti omejitvam, ki jim jih nalaga družba.
Prvenec mlade turške režiserke Deniz Gamze Erg ven je navdihujoča zgodba o petih odraščajočih sestrah in njihovem uporu zoper patriarhalne družbene norme, ki vladajo na podeželju sodobne Turčije.
izjave kritikov
Čeprav prikazuje bivanje v ujetništvu, /.../ je ta osupljivi prvenec poln življenja /.../. Zgodba korenini v smehu in solzah, predvsem pa v žilavi moči deklet, da se uprejo omejitvam, ki ubijajo duha. /.../ V Turčiji rojena režiserka v svoji zgodbi spretno razvršča dogodke po časovnici in jo brez zadržkov obliva z iskrenim občudovanjem lepote to so kvalitete, ki manjkajo drugim, bolj shematičnim prikazom trka s tradicionalnimi običaji, tako turškimi kot katerimi drugimi.
- Nicolas Rapold, The New York Times
Namen scenarija /.../ je prikazati, kako konservativna morala /.../ ženskam omejuje prostost, s tem ko naravni razvoj izenači z grešno spolno slo. Začetni prizori izžarevajo idilični občutek svobode in se poigravajo z nelagodjem odraslih ob prikazu nedolžne seksualnosti, kot jo v svojo fotografijo učinkovito zajema Sally Mann, slapovi bujnih las, ki privlačijo poglede, pa so očiten namig na preokupacijo tradicionalnega muslimanskega sveta z ženskimi lasmi.
- Jay Weissberg, Variety
Mustang iz naslova filma je pasma konja. Beseda izhaja iz španščine in označuje nekaj, kar je brez lastnika, kar pripada vsakomur in nikomur. Obenem je to pasma, ki je znana po svoji veliki odpornosti, pa tudi po tem, da je v čredi vodilna kobila, ki v primeru nevarnosti vodi čredo, medtem ko se žrebec bori z nasprotnikom. V filmu /.../ so vsi ti pomeni prisotni življenja sester ne pripadajo njim samim, kot sirote dejansko niso od nikogar zares, njihova prihodnost pa je razpoložljiva za najboljše snubce. In spet, ženske so tiste, ki v nedolžnem obnašanju deklet prepoznajo ogrožanje patriarhalnih družbenih norm, znotraj katerih so tudi same brezpravne, in moški je tisti, ki zgradi brezkompromisno obrambo. In vzorec se spet obrne naprej.
- Ženja Leiler, Delo
Z vsakim dekletom, ki ga pogoltne tradicija, z vsakim novim snubcem, ki potrka na vrata, Erg venova še malo privije moreč občutek bližajoče se pogube kot v trilerju, kjer liki drug za drugim odpadajo iz zgodbe. /.../ A /.../ ob mojstrsko tempiranem tiktakanju pripovedi režiserka tudi dokaže, da razume, kaj je gonilna sila tovrstne tradicije in običajev. /.../ Marsikaj, kar se zgodi dekletom, je storjeno, ker ljudje verjamejo, da delujejo v njihovo dobro. Pohabljajoči paternalizem tega sveta svojim žrtvam v želji, da bi razvajal, zavaroval in ohranil, odreka možnost opolnomočenja. To je hladna, trda resnica v srcu čudovitega, srh vzbujajočega filma.
- Bilge Ebiri, Vulture
Režiserka se spretno izogne pastem jadikovanja in pretirane dramatizacije in verodostojno prikaže, kako družba, ki ji z blagoslovom tradicije vladajo moški, postopoma zateguje zanko okrog mladih deklet. Z odločitvijo, da zgodbo pove z gledišča najmlajše med sestrami, uporniške in jezikave Lale, režiserka v svoj film vbrizga odrešujoč odmerek humorja nepopustljivo energijo, sončni optimizem, ki uravnoveša bolj žalostne trenutke zgodbe.
- Fabien Lemercier, Cineuropa
V nasprotju z aktualnim dogajanjem si junakinje Deniz Erg ven najstniške sestre, ki s svojimi razpuščenimi lasmi in s soncem obsijano čutnostjo spominjajo na Renoirjeve modele upajo visoko dvigniti glavo in pogledati v obraz tistim, ki jim delajo krivico. Erg venova snema njihova brsteča telesa z enako brezkompromisno energijo in svojo pripoved spretno zasnovano mešanico tragedije in pripovedke osvobodi žanrskih okovov ter namesto tega ustvari lastno različico magičnega realizma.
- Yonca Talu, Film Comment
/.../ film, ki je v enaki meri žalosten in veder /.../. Nepričakovan, tipično elegičen glasbeni prispevek Warrena Ellisa dela čudeže.
- Cerise Howard, Senses of Cinema
/.../ naravne radoživosti deklet /.../ ni mogoče zatreti. /.../ Videti je skorajda, kot bi razkošno svetlobo, ki jih obliva, izžarevale one same. Prikazane so kot veličasten klobčič rok, las in nemirnih, vitkih nog, medtem ko poležavajo po svojih spalnicah, opremljenih v divje rožnatih odtenkih, za katere se zdi, da niso toliko stvar izbora notranje opreme kot projekcija ženskosti, ki je ni mogoče zajeziti.
- Jonathan Romney, Film Comment
nagrade
Nagrada Europa Cinemas Label Štirinajst dni režiserjev, Cannes. Nagrada FIPRESCI za evropsko odkritje leta evropske filmske nagrade. Nagrada občinstva za najboljši tujejezični film Chicago. Nagrada C.I.C.A.E. Hamburg. Najboljše igralke Goa. Nagrada občinstva za najboljšo novo avtorico AFI Fest, Los Angeles. Nagrada Freedom of Expression National Board of Review, ZDA. Najboljši film, najboljša režiserka Odesa. Najboljši prvenec Philadelphia. Najboljši film, posebna omemba žirije v kategoriji najboljše igralke Sakhalin. Najboljši film, najboljše igralke, nagrada občinstva za najboljši igrani film Sarajevo. Nagrada občinstva Sevilja. Najboljši scenarij Stockholm. Najboljši film v kategoriji filmov z Balkana Solun. Drugi najboljši film, najboljši novi režiser, nagrada občinstva, nagrada mladega občinstva, nagrada FIPRESCI Valladolid. Nagrada Evropskega parlamenta LUX. LIFFe. Nominacija za oskarja za najboljši tujejezični film. Nominacija za zlati globus za najboljši tujejezični film.
- Šifra: 177672
- Razpoložljivost: Na zalogi
-
5,80€